Presentació del llibre “Persones i paisatges. Punts de trobada entre migrants i no migrants”

PRESENTACIÓ DEL LLIBRE Persones i paisatges. Punts de trobada entre migrants i no migrants i CONVERSA OBERTA amb la seva autora, Núria Mata

Onze persones diferents relaten les peripècies viscudes en el seu procés migratori. Les seves històries serveixen de base per formular preguntes que enllacen la psicologia individual amb la dels grans grups, i ens porten a fer un viatge per la història de la humanitat: Què significa emigrar? Quines destreses interpersonals i polítiques requereix un bon ajustament entre població migrada i no migrada? Què tenen d’específic les «segones generacions»? Com s’arriba a posicionaments integristes i d’extrema dreta? Quins elements de la cultura que ens impregna ens porten a caure en reduccionismes excloents?

Tots som migrants de la vida. La trobada amb «l’altre», amb aquell que és diferent, és un requisit per humanitzar-nos. En un món globalitzat i cada vegada més inequitatiu és a les nostres mans fer que en algun lloc creixi una reserva de respecte mutu i de solidaritat. Si no ho fem nosaltres, qui ho farà?

Utiltizat en l’àmbit educatiu, la primera part (relats de vida) facilita una base per estimular la reflexió en grups de joves i adolescents, mentre que la segona aporta dades per a la reflexió de tots nosaltres com a ciutadans i de manera especial dels professionals diversos que tracten situacions d’interculturalitat.

Publicat a